Myriad
VARUKORG (0)

JDK
Zettergrens väg 2, Falun, 791 77, SWEDEN

+46(0)23-77 66 210
e-post@myriadparts.se

PRODUKTSÖKNING

VARUKORG (0)

BEHÖVER HJÄLP ATT HITTA RÄTT DEL

Du har kommit till rätt ställe

Vårt team är bäst placerat för att se till att du snabbt är på väg att skaffa delar av bästa kvalitet. Du kan alltid lita på Myriad som din partner för alla dina behov av delar till transportkyla.

Reservdelar och support +46(0)23-77 66 210

Din Varukorg

Din varukorg är tom

WE STOCK IT. YOU GET IT.

Reservdelar och support +46(0)23-77 66 210

KÖPVILLKOR

Gäller fr.o.m. 2025-05-09 och tills vidare.

Dessa Köpvillkor gäller för avtal om köp av produkter som ingås mellan JDK Trading AB och den juridiska person/näringsidkare som genomför beställningen.

Det förutsätts att köpvillkoren har lästs och accepteras av Kunden innan köpet genomförs. Kopia av tillämpliga köpvillkor samt orderbekräftelsen bör bevaras av Kunden för eventuell framtida hänvisning. 

 

1.            DEFINITIONER OCH TOLKNINGSREGLER

1.1.        I dessa Köpvillkor gäller följande definitioner:

1.1.1.   Arbetsdag: En dag då banker i Sverige har öppet, med undantag för lördagar, söndagar och allmänna helgdagar.

1.1.2.   Avtal: Det avtal som ingås mellan Leverantören och Kunden avseende köp och försäljning av Varorna enligt dessa Köpvillkor.

1.1.3.   Beställning: Kundens Beställning av Varorna, mottagen via e-handel, telefon, personligen eller i skriftlig form.

1.1.4.   Force Majeure-händelse: Har den innebörd som framgår av avsnitt 12.

1.1.5.   Kund: Den person eller det företag som, inom ramen för sin affärsverksamhet, köper Varor från Leverantören.

1.1.6.   Köpvillkor: De Köpvillkor som anges i detta dokument och som kan komma att justeras från tid till annan i enlighet med punkt 13.6.

1.1.7.   Leverantören: avser JDK Trading AB (registrerat i Sverige med oragnisationsnummer 559387-2319 och med registrerad adress Zettergrens Väg 2 791 77 Falun), som  bedriver handel under namnet ”Myriad Sverige”, i egenskap av återförsäljare av Tillverkarens produkter.

1.1.8.   Tillverkaren: Syncoline Limited (registrerat i England och Wales med organisationsnummer 03993294 och med registrerad adress Unit 6 City Industrial Park, Southern Road, Southampton, SO15 1HA), som bedriver handel under namnet ”Myriad”.

1.1.9.   Varor: De Varor (eller delar därav) som anges i Beställningen.

1.1.10.       Webbplats: www.myriadparts.se

1.2.        I dessa Köpvillkor gäller följande tolkningsregler:

1.2.1.   Med ”Person avses en enskild individ (fysisk person), ett företag eller annan organisation, oavsett om den har juridisk personstatus eller inte.

1.2.2.   Hänvisningar till en ”Part inkluderar dess personliga företrädare, rättsinnehavare och andra godkända övertagare.

1.2.3.   Hänvisningar till en ”Lag eller ”Lagbestämmelse avser den aktuella lagen i dess gällande lydelse samt eventuella framtida ändringar eller ersättningar. Det inkluderar även föreskrifter och annan underordnad lagstiftning som beslutats med stöd av sådan lag.

1.2.4.   Uttryck som ”inklusive”, ”omfattar”, ”i synnerhet eller liknande ska förstås som exempel och innebär inte någon begränsning av innebörden i det som föregår uttrycket.

1.2.5.   Hänvisningar till ”skriftligen eller ”skriftlig omfattar även kommunikation via fax och e-post.

 

2.            AVTALSVILLKOR OCH BESTÄLLNINGSPROCESS

2.1.        Tillämpning av Köpvillkor: Dessa Köpvillkor utgör den rättsliga grunden för Avtalet mellan Leverantören och Kunden. Villkoren ersätter och har företräde framför alla andra villkor som Kunden försöker införa eller hänvisa till, oavsett om dessa härrör från tidigare avtal, branschpraxis eller allmänna affärsvillkor.

2.2.        Försäljning enbart till näringsidkare: Leverantören bedriver försäljning uteslutande till näringsidkare. Beställningar från konsumenter accepteras inte och kommer att avvisas.

2.3.        Bindande avtal och betalning: Ett bindande Avtal anses ha uppstått först när Leverantören har bekräftat Kundens Beställning genom en skriftlig orderbekräftelse. I de fall där särskilda kreditvillkor inte uttryckligen har godkänts av Leverantören skriftligen, krävs att full betalning mottagits innan Avtalet träder i kraft och Leverantören åtar sig leverans. Betalning sker enligt de villkor som anges i avsnitt 8 nedan.

2.4.        Beställning som anbud: När Kunden lägger en Beställning via Webbplatsen, per telefon, personligen eller skriftligen, utgör detta ett anbud om köp av de angivna Varorna enligt dessa Köpvillkor. Kunden ansvarar för att uppgifterna i Beställningen är korrekta och fullständiga innan den skickas in.

2.5.        Hela överenskommelsen: Avtalet representerar hela den rättsliga överenskommelsen mellan Kunden och Leverantören avseende köpet. Kunden godkänner att inga andra löften, muntliga eller skriftliga, utanför vad som anges i Avtalet, ska anses bindande. Eventuella tidigare kommunikationer, råd eller uttalanden från Leverantören som inte uttryckligen återfinns i detta Avtal har ingen rättsverkan.

2.6.        Informationsmaterial och presentationer: Bilder, ritningar, produktbeskrivningar, prover och marknadsföringsmaterial – oavsett om dessa förekommer i tryckt form, på Leverantörens webbplats eller i digitala presentationer – tillhandahålls i informativt syfte och är endast vägledande. Sådant material kan avvika från det faktiska utseendet eller egenskaperna hos levererade Varor, och utgör inte en del av det bindande Avtalet.

2.7.        Offerter och giltighetstid: En offert från Leverantören är inte ett bindande försäljningserbjudande utan ska ses som en prisuppgift. Offerten är giltig i 30 kalenderdagar från det datum den utfärdas, om inte annat anges skriftligen.

2.8.        Tillgänglighet och återbetalning: Alla Beställningar behandlas med förbehåll för att de Varor som efterfrågas finns i lager. Om en Vara inte är tillgänglig för leverans kommer Leverantören att meddela detta så snart som möjligt. Kunden har i sådant fall rätt till full återbetalning eller kreditering för den del av betalningen som avser den aktuella Varan.

2.9.      Behörig företrädare vid beställning: Genom att genomföra en Beställning bekräftar den Person som agerar å Kundens vägnar att Beställningen sker inom ramen för näringsverksamhet. Vidare intygas att Personen har fullmakt att företräda den aktör som anges som Kund.

2.10.    Ålderskrav vid beställning: För att få göra en Beställning via Leverantörens Webbplats måste den Person som agerar å Kundens vägnar ha fyllt 18 år vid beställningstillfället, och i det fall Kunden är en enskild näringsidkare, måste Kunden ha fyllt 18 år vid beställningstillfället.

 

3.            VAROR

3.1.        Produktinformation: Information om Varorna finns tillgänglig på Webbplatsen samt i eventuella aktuella videopresentationer som nås via länk på Webbplatsen. Den beskrivning som gäller är den som är publicerad vid tidpunkten då Beställningen görs.

3.2.        Ändringar i specifikationer: Leverantören förbehåller sig rätten att justera specifikationer för Varorna om sådana ändringar krävs för att uppfylla gällande lagstiftning eller myndighetsföreskrifter.

 

4.            LEVERANS

4.1.        Undantag vid avhämtning: Bestämmelserna i detta avsnitt gäller endast leveranser. Om Varorna hämtas direkt över disk hos Leverantören gäller inte bestämmelserna nedan.

4.2.        Leveransdokument och emballage: Leverantören ska tillhandahålla en följesedel vid varje leverans. Denna ska innehålla:

  1. Beställningens datum
  2. Kundens och Leverantörens referensnummer
  3. Typ och antal Varor (inklusive artikelnummer, om tillämpligt)
  4. Eventuella särskilda förvaringsanvisningar
  5. Information om eventuellt återstående antal vid delleverans

Om Leverantören kräver att emballage returneras ska detta framgå tydligt på följesedeln. Kunden ansvarar då för att förpackningsmaterialet hålls tillgängligt för upphämtning vid tidpunkt som Leverantören skäligen anger. Returkostnader för emballage bekostas av Leverantören.

4.3.        Leveransadress och tidpunkt: Leverans sker till den adress som anges i Beställningen, eller annan plats som Parterna kommit överens om skriftligen ("Leveransadress"). Leveransen sker efter att Leverantören meddelat Kunden att Varorna är klara för avsändning.

4.4.        När leverans anses fullgjord: Leveransen anses vara genomförd när Varorna anländer till Leveransadressen i enlighet med leveransvillkoret DAP (Delivered at Place) enligt Incoterms® 2020.

4.5.        Ändrad leveransadress efter avsändning: Om Kunden begär att leveransen ska omdirigeras efter att Varorna har skickats, kan extra fraktkostnad tillkomma.

4.6.        Leveranstid och ansvar vid försening: Uppskattade leveransdatum är vägledande och inte bindande. Leverantören är inte skadeståndsskyldig för förseningar som orsakas av en Force Majeure-händelse eller av att Kunden inte lämnat tillräckliga instruktioner för att möjliggöra leverans.

4.7.        Utebliven leverans: Om Leverantören inte levererar Varorna, är ansvaret begränsat till de kostnader Kunden har för att skaffa ersättningsvaror med likvärdig kvalitet på billigaste möjliga marknad, minus det belopp som Kunden skulle ha betalat till Leverantören. Leverantören är inte skadeståndsskyldig om leveransen uteblir till följd av en Force Majeure-händelse eller bristande instruktioner från Kunden.

4.8.        Kundens underlåtenhet att ta emot leverans: Om Varorna inte tas emot inom tre (3) Arbetsdagar från att Leverantören meddelat att de är klara för leverans, anses leverans ha skett kl. 09.00 den tredje Arbetsdagen efter meddelandet. Från denna tidpunkt sker lagring av Leverantören på Kundens risk och bekostnad, inklusive kostnader för eventuell försäkring.

4.9.        Långvarigt uteblivet mottagande: Om Kunden fortfarande inte har tagit emot leveransen inom tio (10) Arbetsdagar efter att Leverantören meddelat att Varorna är redo, har Leverantören rätt att sälja eller på annat sätt avyttra hela eller delar av försändelsen. Eventuellt överskott, efter avdrag för rimliga lagrings- och försäljningskostnader, tillfaller Kunden. Vid eventuell förlust har Leverantören rätt att debitera Kunden för mellanskillnaden.

4.10.    Delleveranser: Leverantören kan välja att leverera Varorna i flera omgångar. Varje delleverans faktureras och betalas separat och utgör ett eget Avtal. Eventuell försening eller defekt i en delleverans påverkar inte resterande leveranser.

4.11.    Kontroll vid mottagande: Kunden ska vid mottagande kvittera leveransen om så begärs. Om förpackning eller Varor är skadade ska leveransen nekas. Om innehållet inte kan kontrolleras omedelbart bör leveransen kvitteras med anteckningen "EJ KONTROLLERAT" samt Kundens fullständiga namn. Kunden ska inspektera Varorna inom 24 timmar från mottagandet. Om skada eller fel upptäcks ska Leverantören meddelas senast 48 timmar efter leverans. Underlåtelse att följa dessa rutiner kan påverka eventuella garanti- eller reklamationsanspråk.

4.12.    Internationella leveranser: Kunden är ansvarig för eventuella tullavgifter och importskatter som tillkommer när försändelsen når destinationslandet. Leverantören har ingen kontroll över dessa avgifter och kan inte förutse deras storlek.

4.13.    Om Kunden avvisar några Varor, ska Leverantören (med undantag för fall där Varorna är skadade eller felaktiga produkter har levererats) efter mottagande av Varorna, återbetala priset till Kunden med avdrag för leveranskostnader samt 15 % av priset för att täcka administrativa kostnader.

 

5.            RETUR AV VAROR

5.1.        Returrätt för lagervaror: Leverantören kan, efter egen bedömning och utan skyldighet, godta retur av lagervaror som Kunden inte längre önskar behålla. Varor som har beställts som specialorder och som inte finns i Leverantörens ordinarie lager omfattas inte av retur- eller kreditmöjlighet.

5.2.        Returfrist och kostnadsansvar: Returer accepteras endast inom 14 kalenderdagar från Kundens mottagande av leveransen/Varan. Kunden står själv för samtliga kostnader för returfrakt.

5.3.        Villkor för godkänd retur: För att returen ska godkännas krävs att Varan:

a)    är oanvänd,

b)    är i väsentligen samma skick som när den mottogs,

c)    returneras i sin originalförpackning, och

d)    åtföljs av giltigt inköpsbevis (t.ex. kvitto eller faktura)

5.4.        Kreditering efter granskning: Efter att Leverantören har mottagit och granskat de returnerade Varorna, och bedömt dem som lämpliga för återförsäljning, sker kreditering till Kundens konto.

5.5.        Avvisande av retur: Leverantören förbehåller sig rätten att neka retur om villkoren ovan inte är uppfyllda.

5.6.        Retur av felfria varor: Om Kunden väljer att returnera Varor som inte är felaktiga eller skadade, återbetalas varuvärdet efter att Leverantören tagit emot Varorna, med avdrag för fraktkostnader samt en hanteringsavgift motsvarande 15 % av det pris för Varan som Kunden betalade.

 

6.            KVALITET OCH GARANTI

6.1.        Garanti på levererade Varor: Leverantören garanterar att Varorna vid leveranstillfället och under en period om 90 kalenderdagar från leveransdatum (”Garantiperioden”):

  1. i allt väsentligt överensstämmer med den beskrivning som tillhandahållits,
  2. är fria från väsentliga fel i konstruktion, material och utförande, samt
  3. är lämpade för det användningsområde som Leverantören angivit.

6.2.        Reklamation och åtgärder vid fel: Om Kunden upptäcker ett fel under Garantiperioden och:

  1. skriftligen meddelar Leverantören inom skälig tid efter upptäckt,
  2. ger Leverantören möjlighet att undersöka de aktuella Varorna, samt
  3. vid begäran returnerar Varorna till Leverantören, som då står för returfrakten,

åtar sig Leverantören att, efter eget val, antingen reparera felet, ersätta varan eller återbetala köpesumman.

6.3.        Undantag från garantiansvar: Leverantören ansvarar inte för fel i Varorna om:

  1. Kunden fortsätter använda Varan efter att reklamation har gjorts,
  2. felet uppstått på grund av att instruktioner för förvaring, installation, användning eller underhåll inte har följts,
  3. skadan orsakats av slitage, vårdslöshet, yttre påverkan eller onormala förhållanden, eller
  4. Varans egenskaper har ändrats för att uppfylla lagkrav.

6.4.        Begränsning av ansvar: Utöver vad som anges i denna punkt har Leverantören inget ytterligare ansvar för att Varorna inte uppfyller garantin i punkt 6.1.

6.5.        Avstående från underförstådda villkor: Leverantören lämnar ingen garanti avseende Varornas allmänna beskaffenhet, lämplighet för visst ändamål eller överensstämmelse med prov, annat än vad som uttryckligen anges i detta avtal. Köparen ansvarar för att Varorna uppfyller önskade krav och förväntningar.

6.6.        Giltighet vid ersättningsleverans: Dessa Köpvillkor gäller även för eventuella ersättningsvaror eller reparerade Varor som Leverantören tillhandahåller.

6.7.        Meddelande om fel: Om en Vara uppvisar fel under Garantiperioden ska Kunden informera Leverantören så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

6.8.        Serviceutbyte och garanti för renoverade produkter

6.8.1.   Leverantören erbjuder ett urval av fabriksrenoverade produkter inom ramen för ett serviceutbytesprogram. Dessa omfattas av en garanti på sex (6) månader från leveransdatumet.

6.8.2.   Produkter som ingår i programmet inkluderar:

  1. kompressorer
  2. förbränningsmotorer och elmotorer
  3. fläktmotorer och blåsmotorer
  4. generatorer
  5. elektronikkort och mikroprocessorer

6.8.3.   Kundens betalning av en fabriksrenoverad produkt inom ramen för ett serviceutbytesprogram sker enligt avsnitt 8 nedan.

6.8.4.   Utbytet sker enligt principen "likvärdig mot likvärdig". Den komponent som ersätts ska returneras till Leverantören inom tio (10) kalenderdagar från mottagandet av utbytesprodukten. Om Kunden önskar, kan Leverantören ordna hämtning mot en tillkommande kostnad.

6.8.5.   Om bytesvaran inte returneras inom tio (10) kalenderdagar förbehåller sig Leverantören rätten att debitera en tilläggsfaktura motsvarande 60% av det pris Kunden betalade för den fabriksrenoverade produkten.

6.8.6.   Särskilda villkor för renoverade kompressorer

6.8.6.1.   Kompressorn får endast installeras av en certifierad och fackutbildad kyltekniker.

6.8.6.2.   Före installation ska Kunden säkerställa att hela kylsystemet är ordentligt rengjort, och att ny expansionsventil samt torkfilter har installerats.

6.8.6.3.   Om den defekta kompressorn inte returneras inom tio (10) kalenderdagar från leverans, kan en tilläggsfaktura komma att utfärdas.

6.8.6.4.   Den returnerade kompressorn måste vara exakt samma modell som den levererade och ska returneras tillsammans med fullständig dokumentation, inklusive:

  1. Leveransdatum
  2. Serienummer
  3. Datum för felupptäckt
  4. Installationsdatum

6.8.6.5.   Kompressorn ska returneras i gastätt skick. Om enheten innehåller vatten eller på annat sätt är otät, gäller inte garantin.

6.8.6.6.   Leverantören förbehåller sig rätten att begära att få inspektera installationen av kompressorn innan en eventuell garantiåtgärd godkänns.

 

7.            ÄGANDERÄTT OCH RISK

7.1.        Övergång av risk: Risken för Varorna övergår till Kunden i samband med att leveransen fullbordas.

7.2.        Äganderättens övergång: Äganderätten till Varorna tillfaller Kunden först när full betalning har mottagits av Leverantören. Detta gäller både de Varor som omfattas av den aktuella Beställningen, och eventuella tidigare levererade varor från Leverantören till Kunden där betalning har förfallit.

7.3.        Kundens skyldigheter innan äganderätten övergår: Innan äganderätten formellt har övergått till Kunden ska Kunden:

  1. förvara Varorna i egenskap av förvaltare för Leverantören,
  2. hålla Varorna åtskilda från andra produkter i sin besittning, så att de tydligt kan identifieras som Leverantörens egendom,
  3. inte ta bort, förstöra eller dölja märkning, etiketter eller förpackning kopplad till Varorna,
  4. hålla Varorna i gott skick och försäkrade till sitt fulla värde mot alla relevanta risker från och med leveransdagen,
  5. omedelbart meddela Leverantören om Kunden blir föremål för någon av de händelser som anges i punkt 10.2, och
  6. tillhandahålla Leverantören den information om Varorna som rimligen kan begäras.

Kunden har dock rätt att använda eller sälja Varorna vidare inom ramen för sin ordinarie affärsverksamhet, även om äganderätten ännu inte har övergått.

7.4.        Återtagande av varor vid obestånd eller riskhändelser: Om Kunden, innan äganderätten övergått, hamnar i någon av de situationer som anges i punkt 10.2 – eller om Leverantören har rimlig anledning att tro att sådan situation är nära förestående och skriftligen meddelar detta – har Leverantören rätt att kräva att Varorna omedelbart återlämnas, förutsatt att de inte har sålts vidare eller oåterkalleligt integrerats i annan produkt. Om Kunden inte frivilligt lämnar tillbaka Varorna, har Leverantören rätt att ta sig in i Kundens eller tredje parts lokaler där Varorna förvaras, för att återta dessa utan föregående rättsligt förfarande.

 

8.            PRIS OCH BETALNING

8.1.        Priser enligt Beställning eller Webbplatsen: Varornas pris samt eventuella fraktkostnader fastställs enligt vad som anges i Beställningen. Om inget pris anges där, gäller det pris som är publicerat på Webbplatsen på leveransdagen. Leverantören strävar alltid efter att hålla priserna på Webbplatsen korrekta. Om ett felaktigt pris upptäcks i samband med en Beställning, kommer Kunden att informeras utan dröjsmål och ges möjlighet att antingen bekräfta Beställningen till korrekt pris eller annullera den och få eventuell betalning återbetald. Om ingen bekräftelse mottas från Kunden inom 14 kalenderdagar från Leverantörens meddelande, annulleras Beställningen automatiskt.

8.2.        Prisjustering före leverans: Leverantören förbehåller sig rätten att justera priset före leverans om kostnadsökningar uppstått som beror på:

  1. omständigheter utanför Leverantörens kontroll (t.ex. växelkursförändringar, skattehöjningar, ökade kostnader för material, arbetskraft eller produktion),
  2. ändrade önskemål från Kunden gällande leveransdatum, kvantitet eller produkttyp, eller
  3. förseningar orsakade av att Kunden lämnat ofullständig eller felaktig information eller instruktioner.

8.3.        Tillägg för frakt, emballage och försäkring: Priserna för Varorna inkluderar inte kostnader för emballage, transport eller försäkring. Dessa kostnader faktureras separat till Kunden.

8.4.        Mervärdesskatt (moms): Alla priser anges exklusive moms. Kunden ska betala tillkommande moms i enlighet med gällande regler och med stöd av en korrekt utställd faktura från Leverantören.

8.5.        Förskottsbetalning och betalningsmetoder: Om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen, ska Kunden betala hela beloppet i förskott, innan leverans sker. Leverantören accepterar betalning via banköverföring, check, kredit- eller betalkort samt via de betaltjänster som finns tillgängliga vid beställningstillfället i Leverantörens e-handelssystem. Betalningen anses vara av väsentlig betydelse för Avtalet och leverans sker först efter mottagen betalning.

8.6.        Dröjsmål med betalning: Vid utebliven betalning på förfallodagen ska Kunden erlägga dröjsmålsränta med åtta (8) procent per år utöver den referensränta som fastställs enligt räntelagen (SFS 1975:635). Räntan beräknas dag för dag från förfallodagen tills full betalning har skett, oavsett om detta sker före eller efter rättslig prövning. Ränta och förfallet belopp ska betalas samtidigt.

8.7.        Full betalning utan avdrag eller kvittning: Kunden är skyldig att betala hela beloppet enligt Avtalet utan några avdrag, innehållanden eller kvittningar – såvida inte lagen uttryckligen medger detta. Kunden får inte hålla inne betalning med hänvisning till motkrav. Leverantören har rätt att kvitta fordringar mot Kunden med eventuella belopp som denne har att fordra av Leverantören.

8.8.        Kreditvillkor enligt Leverantörens bedömning: Eventuella kreditvillkor beviljas efter Leverantörens egen bedömning och kan återkallas när som helst. Vid återkallelse förfaller samtliga utestående belopp till omedelbar betalning.

8.9.        Kreditvillkor ska bekräftas skriftligen: Eventuella beviljade kreditvillkor eller enskilda överenskommelser om betalningstid ska bekräftas skriftligen av Leverantören för att vara giltiga.

8.10.    Giltighetstid för kreditnotor: Utfärdade kreditnotor ska användas inom sex (6) månader från utfärdandedatum. Därefter förfaller de och kan inte längre användas.

 

9.            VILLKOR FÖR KAMPANJER

9.1.        Tillfälliga kampanjer: Kampanjer kan från tid till annan erbjudas via Webbplatsen. Dessa gäller under begränsade perioder enligt vad som anges i respektive kampanjinformation.

9.2.        En kampanj per beställning: Det är endast tillåtet att använda en (1) kampanjkod eller ett (1) kampanjerbjudande per Beställning. Kampanjer kan inte kombineras med andra erbjudanden, rabatter eller prisnedsättningar.

9.3.        Villkor för kampanjvaror: Varor som erhålls utan kostnad eller till rabatterat kampanjpris räknas inte in i varukorgens värde vid beräkning av kvalificering för ytterligare kampanjer eller gratisartiklar. Leverantören förbehåller sig rätten att annullera Beställningar som Leverantören bedömer ha lagts i syfte att kringgå kampanjvillkor, t.ex. genom att lägga till kampanjvaror enbart för att uppnå minsta beställningsvärde. Vissa Varor kan vara undantagna från aktuella kampanjer; detta anges i så fall tydligt på Webbplatsen.

9.4.        Undantagna produkter: Produkter som uttryckligen undantas från kampanjer räknas inte in i de villkor som krävs för att kvalificera sig för erbjudanden, och omfattas inte av någon rabatt.

9.5.        Tillgång och avbrott: Alla kampanjer gäller så långt lagret räcker. Leverantören förbehåller sig rätten att när som helst ändra, begränsa eller avsluta en kampanj utan föregående avisering.

9.6.        Ansvarsbegränsning: Leverantören ansvarar inte för ekonomisk skada, utebliven rabatt eller andra konsekvenser som kan uppstå om en kampanj avslås, dras tillbaka eller inte kan utnyttjas av Kunden – oavsett orsak.

 

10.        KUNDENS OBESTÅND ELLER OFÖRMÅGA ATT FULLFÖLJA AVTALET

10.1.    Avbrutna leveranser vid risk för obestånd: Om Kunden skulle hamna i, eller om Leverantören på objektiv grund har anledning att anta att Kunden riskerar att hamna i, någon av de situationer som anges i punkt 10.2 – och Leverantören skriftligen meddelar detta – har Leverantören rätt att omedelbart avbryta eller säga upp samtliga pågående leveranser enligt detta Avtal eller andra avtal med Kunden. Leverantören är inte ansvarig för eventuella konsekvenser av ett sådant avbrott, och samtliga utestående belopp för redan levererade Varor förfaller omedelbart till betalning.

10.2.    Situationer som omfattas: Följande händelser anses utgöra grund för Leverantörens rätt enligt punkt 10.1:

  1. Kunden ställer in betalningar, erkänner oförmåga att betala skulder eller anses vara insolvent enligt tillämplig lag.

– För handelsbolag: om någon delägare omfattas av något av ovanstående.

  1. Kunden inleder förhandlingar med enskilda eller samtliga borgenärer i syfte att omförhandla skulder eller ingår en uppgörelse med dem.
  2.  (Företag) Likvidation inleds, eller beslut fattas om upplösning – annat än vid en solvent fusion eller omstrukturering.
  3.  (Privatpersoner) Kunden blir föremål för en konkursansökan eller försätts i konkurs.
  4. Kundens tillgångar blir föremål för utmätning, exekution eller motsvarande förfarande som inte hävs inom 14 kalenderdagar.
  5. (Företag) En ansökan görs till domstol om att utse en administratör, eller en administratör utses.
  6. En panthavare till Kundens tillgångar får rätt att utse, eller har redan utsett, en administrativ mottagare.
  7. En person får rätt att utse en mottagare av Kundens tillgångar, eller sådan mottagare utses.
  8. En motsvarande händelse inträffar i en annan jurisdiktion där Kunden är verksam.
  9. Kunden upphör, eller hotar att upphöra, med hela eller huvuddelen av sin verksamhet.
  10. Kundens ekonomiska ställning försämras i sådan grad att Leverantören med fog bedömer att Kundens möjlighet att fullgöra sina avtalsförpliktelser är allvarligt äventyrad.
  11. (Enskild näringsidkare) Kunden avlider, blir fysiskt eller psykiskt oförmögen att hantera sina egna angelägenheter eller omfattas av tvångsvård enligt lag om psykisk ohälsa.

10.3.    Verkan av avtalets upphörande: Att Avtalet sägs upp – oavsett anledning – påverkar inte någon Parts rättigheter eller krav som redan har uppkommit. Villkor som enligt sin utformning eller innebörd ska fortsätta att gälla efter avtalets upphörande, förblir i full kraft.

 

11.        ANSVARSBEGRÄNSNING

11.1.    Obegränsat ansvar i vissa fall: Ingenting i dessa Köpvillkor ska anses begränsa eller utesluta Leverantörens ansvar för:

  1. dödsfall eller personskada som uppstått genom vårdslöshet från Leverantören eller dess anställda, ombud eller underleverantörer,
  2. uppsåtligt vilseledande eller bedrägeri,
  3. bristande rätt att förfoga över Varorna vid försäljning,
  4. produktansvar enligt tvingande lag, eller
  5. annat ansvar som enligt tillämplig lag inte får uteslutas eller begränsas.

11.2.    Begränsat ansvar för kommersiella skador: Med undantag för vad som anges i punkt 11.1 gäller följande:

11.2.1.       Leverantören ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller utebliven vinst (detta inkluderar exempelvis förlust av affärer, minskat anseende eller andra ekonomiska följder som uppstår i samband med eller till följd av Avtalet).

11.2.2.       Leverantörens totala ansvar gentemot Kunden för eventuella skador, förluster eller krav i samband med Avtalet är under alla omständigheter begränsat till det belopp som Kunden faktiskt har betalat för de aktuella Varorna.

11.3.    Ingen garanti utöver vad som uttryckligen anges i dessa Köpvillkor: Om inte annat uttryckligen anges i dessa Köpvillkor lämnar Leverantören inga garantier eller utfästelser om Varorna. Eventuella garantier, villkor eller förpliktelser som annars skulle kunna anses tillämpliga enligt lag eller praxis – exempelvis enligt köplagen (SFS 1990:931) – är härmed uttryckligen undantagna i den mån lag tillåter. Det är Kundens ansvar att avgöra om Varorna är lämpliga för den avsedda användningen.

11.4.    Begränsning av kompensation vid fel: Vid fel eller brist i Varorna är Leverantörens ansvar begränsat till vad som anges i avsnitt 6 (Garanti) och detta avsnitt 11. Leverantören är inte skyldig att till Kunden utge någon ersättning för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada. Denna ansvarsbegränsning gäller dock inte om Leverantören gjort sig skyldig till grov vårdslöshet. Leverantören ersätter inte kostnader eller förluster som uppstår till följd av att felaktiga Varor har installerats eller använts, inklusive men inte begränsat till kostnader för: extra material, frakt, emballage, demontering eller återinstallation, resekostnader för montör, verkstadstimmar, felsökning och övriga arbetskostnader. Kunden ansvarar själv för att betala samtliga sådana kostnader, oavsett om de uppkommit före eller efter reklamation.

12.        BEFRIELSEGRUNDER (FORCE MAJEURE)

12.1.    Kunden eller Leverantören är inte skadeståndsansvarig för underlåtenhet att fullgöra, eller för dröjsmål i fullgörandet av, sina skyldigheter enligt Avtalet i den utsträckning som detta orsakas av en Force Majeure-händelse.

12.2.    Med Force Majeure-händelse avses en händelse utanför partens rimliga kontroll, som till sin natur inte kunnat förutses eller – om den hade kunnat förutses – inte kunnat undvikas. Sådana händelser inkluderar, men är inte begränsade till: strejk, lockout eller annan arbetskonflikt (oavsett om den berör partens egen personal eller tredje part), avbrott i energiförsörjning eller transportnät, naturkatastrofer, krig, terrorism, upplopp, civila oroligheter, ingripanden från civil eller militär myndighet, nationella eller internationella kriser, väpnade konflikter, skadegörelse, haverier i anläggningar eller maskiner, kärnteknisk, kemisk eller biologisk kontaminering, överljudsbang, explosioner, kommunikationsstörningar, kollapsade byggnadsstrukturer, bränder, översvämningar, stormar, jordbävningar, förlisningar, epidemier eller liknande händelser, samt extremt ogynnsamma väderförhållanden eller brister hos leverantörer eller underleverantörer.

 

13.        ALLMÄNT

13.1.    Överlåtelse och underleverantörer

13.1.1.       Leverantören har rätt att när som helst överlåta, överföra, pantsätta, lägga ut på underleverantör eller på annat sätt hantera sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet.

13.1.2.       Kunden får inte överlåta, överföra, pantsätta, lägga ut på underleverantör eller på annat sätt hantera sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan föregående skriftligt godkännande från Leverantören.

13.2.    Meddelanden

13.2.1.       Alla meddelanden eller annan kommunikation som lämnas enligt eller i samband med detta Avtal ska vara skriftliga och adresserade till motparten på dess registrerade säte (om det är ett företag) eller dess huvudsakliga affärsställe (i andra fall), eller till annan adress som skriftligen har meddelats i enlighet med denna klausul. Meddelanden får lämnas personligen, skickas med förbetald post, rekommenderad försändelse, bud, telefax eller e-post.

13.2.2.       Meddelanden anses ha kommit mottagaren tillhanda:

a)    vid personlig leverans – när det överlämnas;

b)    via postförsändelse inom Sverige – kl. 09.00 fyra Arbetsdagar efter avsändning;

c)    via bud – när mottagningskvitto undertecknas;

d)    via fax eller e-post – en arbetsdag efter sändning.

13.2.3.       Denna klausul gäller inte för delgivning av stämning eller andra handlingar i rättsliga förfaranden.

13.3.    Bestämmelses ogiltighet

13.3.1.       Om någon bestämmelse i Avtalet bedöms vara ogiltig, olaglig eller inte verkställbar, ska den delen anses vara ogiltig i den utsträckning som krävs, utan att påverka giltigheten av övriga delar.

13.3.2.       Om en bestämmelse kan göras giltig genom att justeras i minsta möjliga mån, ska detta ske för att säkerställa att bestämmelsen är giltig och verkställbar enligt tillämplig lag.

13.4.    Avstående från rättigheter

13.4.1.       En rättighet eller åtgärd enligt Avtalet kan endast anses ha avståtts om detta sker skriftligen. Ett uteblivet eller fördröjt utnyttjande av rättighet eller åtgärd ska inte tolkas som att den parten har avstått från rätten. Delvis utnyttjande av en rättighet utesluter inte framtida utnyttjande.

13.5.    Tredjepartsrättigheter

13.5.1.       Ingen person eller part som inte är avtalspart enligt detta Avtal har rätt att åberopa eller göra gällande några rättigheter enligt det.

13.6.    Ändringar av villkor

13.6.1.       Den version av Köpvillkoren som gäller vid tidpunkten för en Beställning ska tillämpas på det Avtal som då ingås.

13.6.2.       Med förbehåll för vad som anges i punkten ovan, ska ändringar av Avtalet – inklusive införande av ytterligare villkor – endast vara bindande om de har godkänts skriftligen och undertecknats av Leverantören.

13.7.    Ansvarsfriskrivning (varumärken och produktinformation)

13.7.1.       Leverantören tillhandahåller högkvalitativa ersättningskompressorer och reservdelar för transportkyla- och luftkonditioneringsutrustning från Carrier® och Thermo King®. Produktnamn, logotyper och andra varumärken från tredje part (registrerade eller oregistrerade) som nämns på denna Webbplats (eller i annat marknadsföringsmaterial från Leverantören) tillhör respektive rättighetsinnehavare. Förekomsten av sådana namn eller varumärken på webbplatsen innebär inte att rättighetsinnehavaren har någon anknytning till Leverantören eller Tillverkaren.

13.7.2.       Carrier® och Transicold® är registrerade varumärken som tillhör Carrier Corporation, registrerade i Storbritannien och andra länder. Thermo King® och TK® är registrerade varumärken som tillhör Thermo King Corporation. Användningen av dessa namn – samt namn på andra tillverkare eller O.E.M.-artikelnummer (helt eller delvis) i samband med produkter på denna webbplats – sker enbart i syfte att underlätta identifiering av ersättningsdelar. Informationen tillhandahålls endast som referens. Den ska inte tolkas som ett godkännande, samarbete eller någon form av koppling mellan Tillverkaren och/eller Leverantören samt berörd O.E.M., och får inte användas för att antyda något sådant förhållande. Ytterligare friskrivningar och information återfinns i avsnittet “Ansvarsfriskrivning” på vår webbplats (https://myriadparts.se/disclaimer).

13.7.3.       Undantag från e-handelslagen: Parterna är överens om att bestämmelserna i 9 och 11 §§ lagen (SFS 2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster inte ska tillämpas på detta avtal, i den utsträckning sådan avvikelse är tillåten enligt lag.

13.8.    Tillämplig lag och jurisdiktion

13.8.1.       Avtalet ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt, med undantag för dess lagvalsregler.

13.8.2.       Tvister som uppstår ur eller i samband med detta Avtal, inklusive tvister rörande dess giltighet, tolkning, tillämpning eller upphörande, ska exklusivt prövas av allmän domstol i Sverige med Falun tingsrätt som första instans.

VÅRT VARUMÄRKE PARTNERS

Bosh Carlisle Danfoss Mobil-1 Prestolite Valeo

BEFINTLIG KUND

*Obligatoriskt Fält

INTE REGISTRERAD?

Om du ännu inte har registrerat dig för ett konto hos MYRIAD klickar du bara på registrera för att skapa ett konto.

ÅTERSTÄLL LÖSENORD

Ange din e-postadress nedan för att få ett e-postmeddelande om att återställa ditt lösenord

Produkter i varukorgen

Det fanns varor i din varukorg från din tidigare session, vill du lägga till dessa varor igen eller tömma din varukorg och fortsätta handla?


Lägg till artiklar i varukorgen igen

ELLER

Töm korgen och fortsätt


Läggs till i varukorgen

Fortsätt till kassan

Du kanske också gillar